المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : علاج سوس الخشب كيف ؟

mohammed2008
01-09-2009, 01:13 PM
كيفية علاج سوس الخشب حيث انه اصاب الكراسي الخاصة بحجرة الطعام
ولكنها الحمد لله في الاول وليس مرحلة متاخرة فما الحل حيث ان البعض قال لي ان الملاثيون يعالج سوس الخشب بحقنه بحقنة في كل ثقب ثم تغطيته بالشمع فهل هناك حل اخر وهل لابد من حقنه في كل ثقب لا يوجد طريق اسهل من ذلك
ارجوا الافادة وشكرا

soulplants
01-09-2009, 01:20 PM
عزيزي ممكن تحصل جواب علي سؤالك هنا

http://f.zira3a.net/showthread.php?t=260&highlight=%C7%E1%E4%E3%E1

mohammed2008
10-09-2009, 07:51 AM
جزاك الله خير يا اخي
ولكن انا لم افهم هل النمل الابيض هو سوس الخشب؟

soulplants
10-09-2009, 12:21 PM
علي معتقد عزيزي هو نفس الحشره بس ممكن اختلف الاسمي من بلاد لي بلاد اخر

في السعوديه نسيمه النمل الابيض

هو يوتوجد في المكان المضلمه والرطبه وخاصة المكان الي يتوجد فيه الخشب كثيره

zizo elrahip
13-09-2009, 08:50 AM
لا طبعا النمل حاجة تانية غير سوسة الخشب التى يتم الكشف عليها بسماع صوت نقر فى الخشب وتوجد اقراص يتم بها تدخين الخشب المراد تنظيفه هذه الاقراص تباع فى الصيدليات الزراعية وتشتهر الاقراص بطردها سوس القمح لذلك فهى متداولة ورخيصة
ويجب الاحتراس فى الاستخدام حيث توضع الاثاث الخشبى فى مكان مغلق مع قرص ويغلق المكان لمدة كبيرة وينصح بارتداء قفاز وكمامة لان الاقراص شديدة السمية والله اعلم

mohammed2008
29-09-2009, 06:06 AM
كيف يمكن استخدام تلك الاقراص حيث ان الاثاث يوجد في شقة مغلقة فعلا لكن كيف يمكن التدخين بها في الاثاث

فيصل2
05-07-2011, 04:25 PM
الملاثيون يستخدم للحشرات الماصة واعتقد سوسة الخشب من الحشرات القارضة لذا يمكن استخدام مبيدات مثل الديازينون
الكلورفت الدورسبان مع التقدير

فيصل2
05-07-2011, 04:31 PM
التشخيص هو نصف العلاج ولانعلم هذة الحشرة هي الارضة اي النمل الابيض ام حشرات الحفار اي حفار الاخشاب او عثة الاخشاب لذا تختلف طرق المكافحة باختلاف نوع الحشرة وحسب طبيعة معيشتها وعلية من الضروري تشخيصها اولا مع التقدير

منيرفا
05-07-2011, 05:53 PM
الأخ soulplants النمل الأبيض يختلف عن سوسة الخشب و عن الحفارات و لدقة اي تشخيص يفترض وصف الحالة من حجم الثقوب و وجود نشارة او تخردق او بقايا حشرية .

و على الرغم من تشابه بعض المبيدات الحشرية بالمفعول و مكافحتها لأكثر من نوع الا ان دقة معرفتنا لنوع الحشرة يسهل امر مكافحتها من استخدام المبيد التعفير او المعجون او الرش

لذلك وجب التنبيه .

تقبل نقدي مع تحياتي لشخصك الكريم

د ربيع أبو الخير
05-07-2011, 09:35 PM
أخى الفاضل
ناخرات الأخشاب هى مجموعة من الأفات التى تهاجم الأخشاب الجافة و الأشجار الخشبية و أشجار الزينة و تسبب لها أضرار إقتصادية هامة و من هذه الناخرات الحشرات الناخرة و البكتريا و الفطريات و مفصليات الأرجل البحرية علاوة على النمل الأبيض
و ترجع خطورة الناخرات إلى عدم القدرة على تعويض الخسائر الناتجة عنها حيث أن العيوب التى تسببها لا يمكن إستراجعها إلا بإستبدال الجزء المصاب و أهم مجموعة من هذه الناخرات التى تسبب أضرار للخشب فى مصر هى مجموعة خنافس الخشب الساحقة و التى تهاجم الأرضيات الخشب الباركيه و التجليدات الخشبية و الأثاث و الخشب الخام و بطلق عليها العامة (سوسة الخشب )
أهم مظاهر الاصابة بالناخرات
وجود بودرة خشب ناعمة و متساقطة أسفل الخشب المصاب
وجود ثقوب كلبرة فى الخشب المصاب
سناع صوت أثناء الليل داخل الخشب المصاب
تهشم الخشب المصاب تحت أقل ثقل عليه
و يتم علاجها كما يلى
الحقن لمادة السيديال - ل أو الإلسان أو الديازينون و تغطية الثقوب بالشمع
أو التدخين بأقراص حبوب التبخير الجاستوكسين بمعدل ثلاث أقراص للمتر المكعب فى الحجرة و تغلق الحجرة جيدا لمدة أسبوع حيث توضع الأقراص فى الحجرة فمثلا لو كانت الحجرة 3 متر فى 3متر أى حجمها 27 متر مكعب نحتاج 71 قرص توضع فى الحجرة و تغلق جيدا و لا يتم فتحها إلا بعد أسبوع و يتم تهويتها بعد ذلك حيث أن هذه الأقراص سامة جدا
تقبل تحياتى د ربيع أبو الخير

فيصل2
06-07-2011, 01:51 PM
مافي حشرة اسمها سوسة الخشب هنالك انواع كثيرة من الحشرات الحافرة للاخشاب لابد من التشخيص واعطائها الاسم العلمي في اي متحف للحشرات او ناس متخصصين في قسم وقاية النبات وخاصة الحشرات تحياتي

rasha99
12-07-2011, 07:52 AM
السلام عليكم ورحمة اللة وركاتةانا اعانى مشكلة السوسة وهموت منها من سنتين سمعنا صوت فى الخشب وسالنا بس محدش عرف الى ان وجدنا نشارة وعرفنا من النت انها السوسة فاشترينا دواء واقراص من
ميدان الاوبرا وفكينا العفش كلة وحقناه بالدواء وحطينا 30 قرص لان اوضة النوم مصابة وكمان السفرة والكراسى وبع اسبوع جية النجار وركب العفش بس للاسف بع يومين سمعنا الصوت تانى فخلعنا الجزء العلوى من الدولاب وخرمناة الى ان عثرنا على 7 او 8 سوسات وطبعا خربانها المهم انة فى صوت فى الكراسى ومفيش اخرام خاص احنا عزليناة فى اوضة لوحدها ومش عارفين نعمل اية ارجو يامهندس يازراعى يابسيط ساعدناوياريت لو تكتب تليفونك

rasha99
17-07-2011, 11:17 PM
ياجماعة هو محدش رد لية هو مفيش علاج لية وهو جوة من غير ما يخرم

د ربيع أبو الخير
18-07-2011, 12:26 AM
الحل هو التبخير بالأقراص بمعدل 3 أقراص للمتر المكعب أو الحقم بالسيديال أو الإلسان أو الديازينون و تترك معزولة فى نكان لا يوجد به تهوية أثناء التبخير راجعى المشاركة الخاصة يالدكتور ربيع ممكن المراسلة على الياهو الموجود بجوار الاسم
تقبلى تحياتى
د ربيع

rasha99
19-07-2011, 04:27 AM
عملنا كدة وممتش ومفيش فايدة واحنا عازلين الامان المصابةلحد دلوقتى

احمد مختار
30-09-2013, 04:39 PM
السلام عليكم يا دكتور

لقد عنيت من موضوع سوس الخشب بشدة بالغه فظهر بعد 3 سنوات من شرائي للعفش في الصالون المدهب فرنساوي من دمياط وجبت نجار حفر وطلع وحده في كرسي وحفر في كرسي تاني ولم يستطيع اخرجها المهم سمعت صوت تاني في اول كورسي رحت موديه الكرسين دمياط واستبدله القطعه المسوسه بقطعه اخري في الكرسين وبعدها بحواللي 10 اشهر ظهر تاني في الكنبة الكبيرة بردوه بعتها دمياط وبعت الصالون لابي بعدها ولم اسمع شئ فعل كده تم علاجه

ثانيا كنت برتب السفر لقيت تراب اسود اعت اهب في الكرسي اللي لقيت تحتيه تراب اسود نزل تراب كتير اسود وحشرتين وحده شبه القمله الشفافه وجوها نقطه سودة والاخره شبه الدوده بس رفيعه جداجدا وصغيرة جداجدا رفع الدبوس تقريبا المهم خفت لتكون السوسه تاني فاتصلت بشركة المصرية الالمانيه وجم رشم البيت بمادة اسمها سيبسرين الماني وبخروه بمادة اسمها تمكل الماني اسامي المواد دي علي اد ما عرفت اتملاه منهم اخدم 2650ج وافله البيت اسبوع انا مش عرفه كده خلاص وله اعمل ايه رحت كلية زراعه الاسماعيلية وقابلت دكتورة في الوقاية قالتلي الافضل بردوه انك تتخلصي من الكرسي ده لانها ممكن تكون كامنه لحد ما الريحة تروح وانا مش عرفه اعمل ايه وممكن تكون وصلت لايه وايه السبب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مع العلم اني جبت سماعة دكترة ومشيت بها في البيت كله ومسمعتش اي شئ ولا حتي في الكرسي اللي نزل تراب وحشرات ده

افيدوني لو سمحتم عشان لو اقدر اتصرف والبيت مغلق كده لان السوس تقريبا اكل دماغي وشغلني جداجدا مع العلم ان العفش كان غالي وكان من دمياط وله سمعته

وعشان اقدر اتصرف واعمل حسابي في الخسائر

احمد مختار
01-10-2013, 11:43 AM
السلام عليكم يا دكتور
لقد عنيت من موضوع سوس الخشب بشدة بالغه فظهر بعد 3 سنوات من شرائي للعفش في الصالون المدهب فرنساوي من دمياط وجبت نجار حفر وطلع وحده في كرسي وحفر في كرسي تاني ولم يستطيع اخرجها المهم سمعت صوت تاني في اول كورسي رحت موديه الكرسين دمياط واستبدله القطعه المسوسه بقطعه اخري في الكرسين وبعدها بحواللي 10 اشهر ظهر تاني في الكنبة الكبيرة بردوه بعتها دمياط وبعت الصالون لابي بعدها ولم اسمع شئ فعل كده تم علاجه

ثانيا كنت برتب السفر لقيت تراب اسود اعت اهب في الكرسي اللي لقيت تحتيه تراب اسود نزل تراب كتير اسود وحشرتين وحده شبه القمله الشفافه وجوها نقطه سودة والاخره شبه الدوده بس رفيعه جداجدا وصغيرة جداجدا رفع الدبوس تقريبا المهم خفت لتكون السوسه تاني فاتصلت بشركة المصرية الالمانيه وجم رشم البيت بمادة اسمها سيبسرين الماني وبخروه بمادة اسمها تمكل الماني اسامي المواد دي علي اد ما عرفت اتملاه منهم اخدم 2650ج وافله البيت اسبوع انا مش عرفه كده خلاص وله اعمل ايه رحت كلية زراعه الاسماعيلية وقابلت دكتورة في الوقاية قالتلي الافضل بردوه انك تتخلصي من الكرسي ده لانها ممكن تكون كامنه لحد ما الريحة تروح وانا مش عرفه اعمل ايه وممكن تكون وصلت لايه وايه السبب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مع العلم اني جبت سماعة دكترة ومشيت بها في البيت كله ومسمعتش اي شئ ولا حتي في الكرسي اللي نزل تراب وحشرات ده

افيدوني لو سمحتم عشان لو اقدر اتصرف والبيت مغلق كده لان السوس تقريبا اكل دماغي وشغلني جداجدا مع العلم ان العفش كان غالي وكان من دمياط وله سمعته

وعشان اقدر اتصرف واعمل حسابي في الخسائر

fato_ali
28-02-2015, 04:16 AM
السلام عليكم
د.ربيع ظهر عندي سوس الخشب في القوائم الخاصة للنيش والغلاف المراءة هل تصنحي بالمعالجه ام هي غير ماكد
وهل اتصل باحدي شركات الخاصة بمكافحة الحشرات اما ماذا افعل و اخطار هذه المبيدات علي الاطفال و فترة تجنب الشقة حتي العلاج وكيفية التاكد من عدم اصابه باقي العفش
رجاء الرد سريعا
ولكل جزيل الشكر

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

السلام عليكم
د.ربيع ظهر عندي سوس الخشب في القوائم الخاصة للنيش والغلاف المراءة هل تصنحي بالمعالجه ام هي غير ماكد
وهل اتصل باحدي شركات الخاصة بمكافحة الحشرات اما ماذا افعل و اخطار هذه المبيدات علي الاطفال و فترة تجنب الشقة حتي العلاج وكيفية التاكد من عدم اصابه باقي العفش
رجاء الرد سريعا
ولكل جزيل الشكر

mhmodmoh
01-02-2018, 12:56 PM
لو سمحت انا كنت لسه عامل اوضه عموله من سنه ولاقيت فيها مره واحده بودره خشب كتير وحشره صغيره شبه سوس القمح واخرام كتير في الخشب بس من جوه
انا الخشب كله مدهون من بره وجوه دوكو فرن ماعدا الاجزاء المصابه مدهونه بره بس لكن جوه مش مدهونه والنجار قال هيعمل الخشب بالبولي استر وبعدين يدي وشين من بره تاني علي الخشب بولي استر ووشين معجون ويرش دوكو تاني
وقبل كل ده هيسيب الخشب المصاب يومين في الشمس
هل ده حل كافي ولا هتظهر تاني المشكله

علي السييد
29-04-2018, 01:13 AM
ماااااااااااااااااااااااااااا شاء الله على الردوووووووووود كفو

مريومه عماره
03-05-2018, 08:38 PM
ربنا معاك و تخلص منها
الله المستعان

mezohak
16-06-2018, 02:36 AM
يسلموووووووو