المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل أقدم على دبلوم في الزراعة أم أدرس ماجيستير؟

elbanna
07-08-2009, 11:55 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله و الحمد لله و الصلاة و السلام على رسول الله

عندى سؤال

انا نفسى ان شاء الله اعمل ماجيستير لكن الحمد لله تقدير البكالريوس مقبول انا من زراعة الشاطبى جامعة الاسكندرية و نظام الكلية لا يسمح بذلك دبلومة فقط

فهل يوجد كليات اخرى يمكن فيها اكمال الدراسة خاصة او حكومية

و هل الدبلوم اذا ان شاء الله حصلت عليه من اسكندرية ينفع اقدم بيه فى ماجستير جامعة اخرى ام لا

اتمنى حد يدلنى اعمل ايه واقدم فى اي جامعة على الماجستير أو على الدبلوم ثم الماجستير فللاسف لم يتبقى غير اسبوع على قفل باب التقديم فى الدبلومة

ادخل دبلومة اسكندرية و لا اقدم فى جامعة اخرى للحصول ان شاء الله على الماجيستير؟

اتمنى منكم المساعدة

ما النظام فى الجامعات الاخرى ؟

Taher Rabie
07-08-2009, 03:37 PM
يمكنك التقديم بجامعه الازهر هناك لا يفرق التقدير

د/السيد
07-08-2009, 05:42 PM
على حسب معلوماتى الاكيدة ان شرط التسجيل لدرجة الماجستير الحصول على تقدير جيد عام على الاقل وتقدير جيد جدا فى مواد التخصص
اما عن جامعات اخرى لا تطبق هذا الشرط فالله اعلم

engmazen
08-08-2009, 01:16 AM
بص يا باشا طبعا بما أنك فى أسكندرية يبقى حل جامعة الأزهر صعب شوية
فى قدام الكلية على شارع أبو قير المعهد العالى للصحة , و المعهد بتاع الدراسات العليا روح أسأل فيهم بياخدوا زراعة و فى منهم ألى بيقبل الناس بمقبول و بيعتبر أول سنة دراسة للماجيستير دبلومة لأنك معكش تقدير و بعدين التانية ماجيستير يعنى سنتين زيك زى بتاع الماجيستير عادى خالص بس أنت أول سنة هيبقى أسمها دبلومة و دة مش وحش علشان لو جالك شغل كويس و سيبت الدراسة بعد سنة يبقى معاك شهادة دبلومة بدل ما تبقى بتاع ماجستير لا انت عملت الماستر و لا عملت أى حاجة.
فى بقى الأكاديمية العربية المعهد بتاع الأنتاجية و الجودة بيبقى عندة دراسات للماستر روح أسال عنها.
و شكرا

abeer el-yasmen
08-08-2009, 02:32 AM
لازم اخي تعمل دبلومه طالما تقديرك أقل من جيد لان جامعات مصر لا تقبل اقل من كده للتسجبل في الدراسات العليا

engmazen
08-08-2009, 05:40 AM
تمام هوه لازم يعمل دبلومة مفيش كلام , بس الفكرة أن الأماكن ألى أنا ذكرتها بتبقى الدبلومة سنة واحدة و نفس السنة دى بيدرسا كدة كدة بتاع الماجيستير فمش بيفرق عنة فى الوقت حاجة غير أن أول سنة بتتسمى دبلومة فقط .

amonaa
08-08-2009, 12:22 PM
للاسف اخى الكريم الجامعات لابد من تقدير جيد على الاقل لتحصيل الماجستيرلكن ممكن يكون فيه فرصه فى المعهد الصحى لكن مشكلته ان الدراسه للمواد به كثيره جدااا وعموما يجدر بك السؤال

elbanna
09-08-2009, 09:31 AM
بص يا باشا طبعا بما أنك فى أسكندرية يبقى حل جامعة الأزهر صعب شوية
فى قدام الكلية على شارع أبو قير المعهد العالى للصحة , و المعهد بتاع الدراسات العليا روح أسأل فيهم بياخدوا زراعة و فى منهم ألى بيقبل الناس بمقبول و بيعتبر أول سنة دراسة للماجيستير دبلومة لأنك معكش تقدير و بعدين التانية ماجيستير يعنى سنتين زيك زى بتاع الماجيستير عادى خالص بس أنت أول سنة هيبقى أسمها دبلومة و دة مش وحش علشان لو جالك شغل كويس و سيبت الدراسة بعد سنة يبقى معاك شهادة دبلومة بدل ما تبقى بتاع ماجستير لا انت عملت الماستر و لا عملت أى حاجة.
فى بقى الأكاديمية العربية المعهد بتاع الأنتاجية و الجودة بيبقى عندة دراسات للماستر روح أسال عنها.
و شكرا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله
أخى
ممكن اعرف فين مكان الاكادمية العربية المعهد بتاع الانتاج و الجودة

elbanna
09-08-2009, 09:37 AM
يمكنك التقديم بجامعه الازهر هناك لا يفرق التقدير

أخى هل جامعة الازهر بطنطا تقبل المقبول

Taher Rabie
09-08-2009, 07:49 PM
أخى هل جامعة الازهر بطنطا تقبل المقبول

منذ حوالي عامين اكد لي احد اصدقائي حاصل علي مقبول انه سيتقدم في جامعه الازهر بمدينه نصر.
بس لو جامعه الازهر بتاخد مقبول بيقا مشهيفرق المكان ( مدينه نصر او طنطا)

فوزان
09-08-2009, 08:30 PM
أنسي موضوع جامعة الازهر انا روحت هناك سنه 2005 وقلولي النظام اتغير ومبنقبلش بأقل من جيد
انا سألت مره تانيه عام 2008 ونفس الكلام عليك وعلي معهد الهندسه الوراثيه و معهد استصلاح الاراضي ومعاهد الدراسات العليا

علي فكره مافيش اي كليه تحمل مسمي كليه زراعه بتقبل باقل من جيد حتي لو جبت تقدير في الدبلوما انا عملت دبلوما وجبت فيها امتياز وكنت الاول علي دفعتي ولا كليه قبلت بيا

وحسبي الله ونعمه الوكيل

elbanna
14-08-2009, 12:34 AM
أنسي موضوع جامعة الازهر انا روحت هناك سنه 2005 وقلولي النظام اتغير ومبنقبلش بأقل من جيد
انا سألت مره تانيه عام 2008 ونفس الكلام عليك وعلي معهد الهندسه الوراثيه و معهد استصلاح الاراضي ومعاهد الدراسات العليا

علي فكره مافيش اي كليه تحمل مسمي كليه زراعه بتقبل باقل من جيد حتي لو جبت تقدير في الدبلوما انا عملت دبلوما وجبت فيها امتياز وكنت الاول علي دفعتي ولا كليه قبلت بيا

وحسبي الله ونعمه الوكيل

سألت الحمد لله فى معهد الصحة العامة
ينفع نعمل دبلوم فى تحليل الاغذية فى المعهد بشرط الحصول فيه على جيد لعمل الماجيستير بعد ذلك لكن للاسف الدراسة بالانجليزى و واضح انه للاسف صعب
انا رضيت بالامر الواقع و قدمت على دبلومة فى الكلية على امل انه ان شاء الله يغيروا النظام
فى الاول و الاخر لا نقول غير الحمد لله رب العالمين

banacota
26-09-2009, 08:08 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اصدر قرار جديد من ادارة الجمعة بان يمكن اللي بيعمل دبلومة يمكنة ان يكمل ماجستير ودية الليحة الجديدة وفيك تتاكد من وكيل الدرسات العليا بكلية زراعة الشاطبي
بالتوفيق ان شاء الله

ياسمينا
18-08-2010, 01:52 AM
السلام عليكم اخواني في المنتدى كل عام و انتم بخير اناعضوة جديدة في المنتدى وعندي مشكلة ياريت اي حد عنده حل يساعدني المشكلة اني قدمت في دبلوما تنسيق حدائق في زراعة اسماعيلية السنة الي فاتت بس اترفضت علشان شرط يكون عدد الدارسين في اي فرع خمسة كحد ادنى و السنة دي كمان قدمت و مازال الشرط موجود انا عايزة اقدم في اي دبلوما بس برضوا المشكلة موجودة و لو حد عايز يقدم على دبلوما في زراعة اسماعيلية ممكن نتتفق على تخصص واحد علشان نحل مشكلة العدد و ارجووووووووووووووووووووووووكم اي حد عنده فكرة او حل يساعدني