المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : زراعة الكزبرة الخضراء

sallam2u
28-05-2009, 02:20 AM
السلام عليكم
هل تصلح حبوب الكزبرة الناشفة التى تباع عند العطارين - للزراعة لكى نحصل على كزبرة خضراء فى قصارى البلكونات؟
أم نحتاج إلى شراء تقاوى مختلفة مخصصة فقط للزراعة؟

وإذا كانت الكزبرة الناشفة التى يبيعها العطار تصلح للزراعة - فياترى هل هناك حبوب أخرى يبيعها العطار كتوابل يمكننا إستخدامها فى زراعة البلكونات؟

sallam2u
30-05-2009, 12:29 PM
مازلت فى إنتظار رد
مع جزيل الشكر ........................

sallam2u
01-06-2009, 06:20 PM
قمت بالتجربة بنفسى ويبدو أنها نجحت - فقد زرعت حبات من الكزبرة الناشفة العادية التى تباع عند أى عطار أو متجر - طبعاَ الصحيحة وليست المطحونة - زرعتها فى أصيص صغير فى البلكونة - وأمس بدأت تظهر أوراق خضراء صغيرة - واليوم أصبحت لها سيقان طويلة - حوالى 3 سم - يبدو أنها تنمو بسرعة

أتمنى أن أتمكن من زرع بلكونتى - ليس بنباتات للزينة - لكن بنباتات عشبية تعطى شكل جميل وفى نفس الوقت نستطيع إستخدامها فى السلطات والطبيخ - فليس أفضل من الأعشاب الطازجة التى ترعاها بنفسك خالية من أى كيماويات - أى organic - فالأعشاب تتميز بالقدرة على إمدادك بما تحتاجه وفى كل مرة تحشها تعلو من جديد لتكون جاهزة فى المرة التالية وهكذا
أنوى إن شاء الله زراعة كزبرة وبقدونس وكرفس وكرات وشبت وشمر وأوريجانو وبردقوش - وأنا فعلاَ بدأت فى الكزبرة والكرفس والشمر والبردقوش

بإذن الله سأواصل موافاتكم بتطورات زرعتى الصغيرة وربما بعض الصور

مضى أسبوع تقريباَ من وضع بذور كزبرة العطار الناشفة فى أصيص قطره 17سم وإرتفاعه 13سم به تربة صناعية عبارة عن خليط من البيتموس والرمل - بنسبة 2 بيتموس الى 1 رمل (البيتموس خلطة مصرية لذلك هو ليس بيتموس صافى كالمستورد - إنما عشان يكسبوا فهم خالطينه ببرلايت تقريباَ - يبدو أنه أرخص من البيتموس لوحده)

yasernor
01-06-2009, 08:25 PM
تصلح للزراعه وذلك ان لم تكن محمصه اى سبق وضعها فى فرن حفاظا عليها وعليك بسؤال العطار عنها اولا

sallam2u
24-09-2012, 01:25 PM
لكن بعد حش الكزبرة لا تنمو مرة أخرى - البقدونس والشبت والكرات ينمون مرات عديدة بعد حشهم
فما السبب فى عدم نمو الكزبرة بالذات؟
كما ألاحظ بالباعة فى الأسواق يبيعون الكزبرة بجذورها مما يعنى أن الفلاح يعرف أنها لن تنو بعد حشها لذلك يقتلعها بجذورها
هل هذه المعلومات صحيحة؟ ام أن الكزبرة تنمو من جديد بعد حشها لكن فى ظروف خاصة؟ وما هى هذه الظروف من فضلكم؟

يوسيمان
24-09-2012, 02:36 PM
انا مثلك زرعت كزبرة ناشفة ولكنها غير محمصة وظهرت عندي لكنها ضعيفة واخذت وقت طويل جدا حتي ظهرت فكنت عايزة اسأل حضرتك هو انت نقعت البذور في الماء قبل الزراعة ام لا واخدت وقت قد اية عشان تطلع وبالنسبة للحش انا كان عندي شتلة كزبرة وتكاثرت كندي وكانت دايما بتطلع ورق جديد بس انا لما كنت باخد منها كنت بقطع علي قد الاستخدام يعني مش بشيلة كلة بس كانت بتطلع سيقان كتير فمش عارفة هي بعد الحش بتطلع تاني ولا لأ

sallam2u
24-09-2012, 09:53 PM
أخت يوسيمان
لو نقعتي البذور فى الماء 24 ساعة قبل زراعتها حتطلع أسرع - خلال اسبوع واحد - لكن تأكدى من أنها فى الشمس طول النهار قدر الإمكان عشان تنمو أسرع
أنا قرأت انها ممكن تطلع تانى بعد الحش بشرط مانستناش ظهور البراعم - يعنى نقصها وهى صغيرة مثل ما قلتى حضرتك
الف شكر

s3ooode
24-09-2012, 10:21 PM
هل هاذي البذور محمصة هل هي صالحه للزراعه امي تطبخ بها

بسمه
24-09-2012, 10:42 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

استاذ سلام مبروك نجاح التجربه
انا كنت داخله اقولك انها طبعا تنفع وجربتها وانبتت وكانت ريحتها جميله جدا لما كبرت
وكنت زرعت معاها كمونن
صحيح اخد فتره طويله لحد ما انبت لكنه بعدها انتج بذور بسرعه لكن بصراحه مش فاكره كتير عن التجربه لأني مكنتش صورتها
لكن ان شاء الله اجربها تاني لأنك شجعتني :)

وممكن كمان تزرع اليانسون او العدس ( البني ) مش الاصفر طبعا وده معاد كمان زراعه الفول لو حبيت

اخ سعودي
تقريبا دي مش محمصه لأن لونها فاتح
هي بتتباع غير محمصه وبيتم تحميصها في البيت
توكل على الله وازرعها
وحتعرف بالتجربه ان كانت صالحه للزراعه او لا وماتقلقش لو اتأخرت شويه في الانبات

sallam2u
25-09-2012, 11:06 AM
أخت بسمة
يسعدنى تشريفك للموضوع - أنا فرحان لإكتشافى إن حضرتك وناس كتير بتعشق الزراعة فى المنزل مثلى وبالذات زراعة نباتات للأكل - حيث المتعة بتكون مزدوجة - منظر جميل فى البلكونة وإحساسك انك بترعى كائن حى رقيق بينمو امام عينيك ويحتاج رعايتك - وفى نفس الوقت توفير خضرة وأعشاب نظيفة صحية بلا ملوثات ولا كيماويات من أجل صحتنا وصحة أحباءنا

حالياً انا زارع فى بلكونتى الآتى: سلق وشبت وبقدونس وكرات وكزبرة وجرجير
الجرجير هو أسرعهم نمواً وأكثر واحد ينمو بسرعة بعد الحش - وليست له مطالب سوى ماء كثير كل يوم - السلق أيضا ناجح جدا وحمال اسية وينفع كنبات زينة وليس فقط للطبيخ لإن أوراقه شيك وكبيرة وملونة من الأطراف والسيقان ( أوراق خضراء وأطرافها وسيقانها حمراء)
البقدونس والشبت والكرات بطيئين جدا فى نموهم لكن شكلهم بعد مايكبروا بيبقى جميل - وطعمهم أجمل!
الكزبرة أسرع فى النمو من البقدونس

أنا لا أستخدم أى اسمدة - لكنى اكتشفت ان احسن شئ لنباتاتى طريقة اسمها الزراعة العضوية النباتية أو السماد الأخضر (green manure) - وطريقتى هى أننى قبل أن أستخدم الطينة لأول مرة أزرع فيها حلبة بكثافة عالية - الحلبة الحصى تنمو بسرعة على فكرة - ننقعها أولا ليلة فى الماء ثم ننثرها بكثافة على الطينة بدون مسافات بين البذور - وعندما تصل لطول حوالى 10سم أخلعها بجذورها من التربة ثم أقصها قطع صغيرة وأقلبها فى الطينة نفسها التى زرعت فيها - فنبات الحلبة - وكل النباتات البقولية تقريباً - إذا خلطت بأى تربة تتحلل فيها بالتدريج فتعطيها ثراءاً كبيراً فى المعادن والغذاء الذى يحتاجه النبات - وبعد ذلك تصبح التربة جاهزة لزرع أى شئ فيها وتصبح أيضاً أكثر مقاومة للأمراض والآفات - فستكون تربة غنية تجعل نباتاتك تنمو أسرع وأقوى - وهناك موضوع كتبته هنا (http://f.zira3a.net/t29237) من قبل بالتفصيل عن السماد الأخضر (فهو أفضل من السماد العضوى)

norhan
25-09-2012, 12:16 PM
تحياتي لكم جميعا ولمن اثار الموضوع ومن شارك وابدى ملاحظاته

انا لست مع زراعة الخضروات في المنزل ماعـدا اللي اشعر بأنها مهمه ونحتاجها في لحظات قد تكون غير متوفــره

وأخص بها البقدونس واللي نســميه في العراق المعدنوس وايضا النعناع ولا يخلو النعناع ابدا من بيتنا

قبل ان اقرأ مشاركتكم كنت افكر ان ازرع الكــزبره لانها غير متوفره بكثره في اسواقنا لعدم رغبتهم العراقيين الكثيره منها

واحيانا يصعب عليه ايجادها وهي تدخل كه منكه مهم واســاسـي في بعض الطبخات

الان أســعدتموني بالموضــوع وبنفس الوقت ذكرتوني ان الوقت الان مناسب جدا لزراعتها

اتمنى ان احصل على البذور لأزرعها ايضا

يوسيمان
25-09-2012, 12:22 PM
[QUOTE=sallam2u;222547]أخت بسمة
يسعدنى تشريفك للموضوع - أنا فرحان لإكتشافى إن حضرتك وناس كتير بتعشق الزراعة فى المنزل مثلى وبالذات زراعة نباتات للأكل - حيث المتعة بتكون مزدوجة - منظر جميل فى البلكونة وإحساسك انك بترعى كائن حى رقيق بينمو امام عينيك ويحتاج رعايتك - وفى نفس الوقت توفير خضرة وأعشاب نظيفة صحية بلا ملوثات ولا كيماويات من أجل صحتنا وصحة أحباءنا

حالياً انا زارع فى بلكونتى الآتى: سلق وشبت وبقدونس وكرات وكزبرة وجرجير
الجرجير هو أسرعهم نمواً وأكثر واحد ينمو بسرعة بعد الحش - وليست له مطالب سوى ماء كثير كل يوم - السلق أيضا ناجح جدا وحمال اسية وينفع كنبات زينة وليس فقط للطبيخ لإن أوراقه شيك وكبيرة وملونة من الأطراف والسيقان ( أوراق خضراء وأطرافها وسيقانها حمراء)
البقدونس والشبت والكرات بطيئين جدا فى نموهم لكن شكلهم بعد مايكبروا بيبقى جميل - وطعمهم أجمل!
الكزبرة أسرع فى النمو من البقدونس

أنا لا أستخدم أى اسمدة - لكنى اكتشفت ان احسن شئ لنباتاتى طريقة اسمها الزراعة العضوية النباتية أو السماد الأخضر (green manure) - وطريقتى هى أننى قبل أن أستخدم الطينة لأول مرة أزرع فيها حلبة بكثافة عالية - الحلبة الحصى تنمو بسرعة على فكرة - ننقعها أولا ليلة فى الماء ثم ننثرها بكثافة على الطينة بدون مسافات بين البذور - وعندما تصل لطول حوالى 10سم أخلعها بجذورها من التربة ثم أقصها قطع صغيرة وأقلبها فى الطينة نفسها التى زرعت فيها - فنبات الحلبة - وكل النباتات البقولية تقريباً - إذا خلطت بأى تربة تتحلل فيها بالتدريج فتعطيها ثراءاً كبيراً فى المعادن والغذاء الذى يحتاجه النبات - وبعد ذلك تصبح التربة جاهزة لزرع أى شئ فيها وتصبح أيضاً أكثر مقاومة للأمراض والآفات - فستكون تربة غنية تجعل نباتاتك تنمو أسرع وأقوى - وهناك موضوع كتبته هنا (http://f.zira3a.net/t29237) من قبل بالتفصيل عن السماد الأخضر (فهو أفضل من السماد العضوى)

جزاك الله خيرا علي معلومة السماد الاخضر لأني بضطر اسمد بسماد كيماوي لأن التربة عندي فقيرة جدا لتكرار الزراعة فيها شكرا لحضرتك

بسمه
25-09-2012, 01:06 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

استاذ سلام
اشكرك وحضرتك قلت كل اللي بشعر بيه وانا بزرع اي نوع من الاعشاب او الخضروات من البذور
بحس انهم اولادي وبفرح بيهم لما يكبروا وبزعل لو واحده ماتت او اضطريت اقصها
الزراعه من البذور اصعب وبتاخد وقت اطول لكن اكثر امتاعا ونتيجتها مفرحه اكتر من شراء الشتلات جاهزه

موضوع السماد الاخضر اول مره اسمع عنه
سمعت من فتره ان زراعه الحلبه قبل الزراعه مفيده لكن مكنتش فاهمه زي ماحضرتك فهمتني
ان شاء الله اجيبها وازرعها لأني ناويه ازرع حاجات جديده قريب
وانا فعلا امبارح اتشجعت ونزلت تحت البيت
ورا بيتنا في متر *7 متر تقريبا مزروع فيهم شجيرات برتقال ومانجو ويوسفي وجوافه ونخله ( من البذره) فزرعت بينهم فجل وجرجير وشبت وطماطم وخيار واناناس وفلفل
ان شاء الله قريبا اعمل موضوع خاص للتججربه لما تبدأ النباتات في الظهور