ماهى طرق رى النبات فى حاله السفر والغياب عن المنزل - الصفحة 2
صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12
النتائج 16 إلى 20 من 20

الموضوع: ماهى طرق رى النبات فى حاله السفر والغياب عن المنزل

المهنة
    Accountant

افكار اكتر من راءعه وواقعيه وقابله للتنفيذ اخى Palmone نشكرك كثيرا على طرحك ومشاركتنا اياها جزاك الله خيرا-يارب لو حد فى المنتدى يعرف الجهاز ده فى مصر بيتباع فين وسعره كام يقولنا

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

شكرا اخى محمد سعيد على مشاركتك وعرضك الكريم للمساعده- اعذرنى فى التاخير لم ار ردك الا اليوم

شكرا لمساعدتكم ودعمكم
    ايهاب سالم

المهنة
    مهندس زراعي

السلام عليكم اخي ايهاب ساعطيك طريقة ان شاء الله مفيدة وغير مضرة وهي دلو ماء توضع بجانب الاصيص وقطعة من القماش الشاش توصل بين الدلو وتدفن في تربة السندانة وستقوم بتزويد النبات بالماء لحين وصولك بخير... بذلك ستختار كمية الماء الكافية وتضمن الري السليم ... بالنسبة للريحان يزرع في بداية الربيع ومنتصفه ولاتوجد مشكلة من زراعته حاليا لكن يجب وضعه في الظل لحين كبر البادرات.. الونكا تزرع في بداية الربيع حسب علمي... تحياتي اخي العزيز وتروح وتجي بالسلامة.

المهنة
    Accountant

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الحكم الزهيري مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم اخي ايهاب ساعطيك طريقة ان شاء الله مفيدة وغير مضرة وهي دلو ماء توضع بجانب الاصيص وقطعة من القماش الشاش توصل بين الدلو وتدفن في تربة السندانة وستقوم بتزويد النبات بالماء لحين وصولك بخير... بذلك ستختار كمية الماء الكافية وتضمن الري السليم ... بالنسبة للريحان يزرع في بداية الربيع ومنتصفه ولاتوجد مشكلة من زراعته حاليا لكن يجب وضعه في الظل لحين كبر البادرات.. الونكا تزرع في بداية الربيع حسب علمي... تحياتي اخي العزيز وتروح وتجي بالسلامة.
    اشكرك اخى الحكم الزهيرى على اهتمامك وعلى فكرتك وان شاء الله انفذها بس ايه هى تربه السندانه عشان انا مش عارفها-
    بالنسبه للريحان ده من النباتات اللى انا فشلت معها فشل زريع سواء انى اشتريه شتله جاهزه او ازرعه بذور -عمر البذور ماعملت بادرات ابدا - والشتلات الجاهزه بعد فتره تسقط جميع الاوراق وتصبح افرع خشبيه ولا ادرى السبب
    بالنسبه للوينكا ابشرك بان قرون الوينكا اللى فى الحوض على الشرفه عندى فتحت لوحدها وسقطت بعض البذور فى الحوض وبعد اربع خمس ايام وجد البادرات حول النبات الاصلى على مسافه قريبه منه وتقريبا حوالى عشر بادرات فكرت انى اشيلهم بس قولت لا هاسيبهم حتى يصبح شكل الحوض مملؤ بالزهور
    الله يبارك له فى مساعدتك ومعلوماتك اشكرك جدا

فديو يشرح كيفيه عمل طريقه الزجاجات لرى النبتات بالتفصيل

وهذا فديو يوضح فكره اخى الحكم كيف يتم تنفيذها
    http://youtu.be/w0M0CAKxb1c

وفكره اخرى لجهاز بسيط جدا يمكن ان يروى النبات فى غيابك لمده تتراوح بين 6 الى 20يوم
    http://youtu.be/9wUO1D2f0j8

المهنة
    محاسب

مجهودات مفيدة ورائعه - بارك الله فيكم اخوتي ايهاب والحكم - انا عجبتني فكرة الفتلة او القماش

المهنة
    طالب جامعي

السلام عليكم...

فعلا افكار رائعة ومفيدة جزاكم الله خيرا... لكن هل وضع شرائط الشاش (القماش) فى اناء الماء هل تترك طافية على سطح المياه ام انه يجب ربطها الى قاع الاناء..؟!

نبات الريحان ما اعرفه انه لابد ان تكون تربة الريحان والنعناع رطبة بكمية خفيفة من الماء طوال الوقت يعني لا تترك التربة ان تجف وايضا لا تغرق ويفضل ايضا رش اوراق النبات فى الغروب او الصباح الباكر بالمياه النقية سينعش الاوراق ويحافظ عليها... اما فاذا كان الرى منتظم وظل النبات يذبل ربما بسبب نوع التربة التى قمت بتدويرة فيها.. او مسببات اخرى...

زراعة البذور اجد فيها صعوبة فى جميع النباتات سواء النعناه او الريحان او غيرها..

...اللَّهُمَّ احفظ اعضاء المنتدى من كل شر, ووفقهم دائما فى كل خير, يا الله...

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12