دعوة للنقاش لو انت رجعت ثانوي تاني هتدخل كلية زراعة !!!؟؟
صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 24

الموضوع: دعوة للنقاش لو انت رجعت ثانوي تاني هتدخل كلية زراعة !!!؟؟

المهنة
    طالب

دعوة للنقاش لو انت رجعت ثانوي تاني هتدخل كلية زراعة !!!؟؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

انا كنت عايز اخد راي حضراتكو ف موضوع كلية الزراعة وحطيت الموضوع هنا عشان القسم ده انشط قسم

دلوقتي انا محتاار جداً انا ف تالته ثانوي وبحب الحيوانات وبربي طيور زينه من 6 سنين وكان املي ادخل طب بيطري او صيدلة لكن الحمد لله علي كل شيء فدلوقتي انا بمجموعي ادامي سياحه وفنادق وحقوق وزراعة وفي حاجات تاني بس انا مش عايزها محدش يقول لي اختار الي انت بتحبو والكلام ده عايز الي ليه مستقبل لان الي بحبو ضاع خلاص فيا ريت من الي تخرجو من كلية الزراعة ينصحو اخوهم انو يخش زراعة ولا يبعد عنها خالص ياريت يا جماعة محدش مثلاً يكون لسه ف الكلية ويقول لي ملهاش مستقبل او ليها مستقبل ياريت الي يرد يكون عندو خبرات ف الواقع

وانا اسف جداً علي الاطاله

مواضيع مشابهة:

2.    روابط المنتدى

المهنة
    مهندس زراعى

السلام عليكم

عايزنى اقولك الزراعة جميلة ....(الزراعة جميلة)

ولكن الى انا ممكن افضله حضرتك ممكن متقبلوش

كذلك حضرتك ممكن تفضل شى انا لا اقبلة

ولا يوجد كلية تضمن لك مستقبلك

(صلى صلاة استخارة)

ربنا يوفقك

المهنة
    طالب

لا مش قصدي كدا خالص يا باشا انا قصدي يعني استفيد من خبرة الي اتخرجو منها يقول لو لي لقيو شغل ولا لا بس

المهنة
    مهندس زراعى

الابن العزيز:
    من الجيد أن تستشير أهل الخبرة لتكوين قرار صحيح ... نعم الزراعة مهنة ممتعة ... و لكن موضوع سوق العمل بعد التخرج يرتبط أساساً بعدد الخريجين والفرص المتاحة ومن الواضح جداً أن الفرص ضئيلة جداً ومن الصعب عليك الحصول على فرصة عمل جيدة ... لكن نصيحتى لك و هى نفس نصيحة الوالد التى نصحنى اياها عندما كنت فى مكانك ... وهى اتخذ دائماً المسار الذى تتفوق وتبدع فيه ...اتخذ المهنة التى تحبها و لديك الامكانيات الطبيعة لشغلها ... فالنجار الشاطر خير من الطبيب الخائب واضحة دىمع احترامنا لكل المهن ... وفى النهاية وفقك الله ولا تنسى صلاة الاستخارة كما وصاك بها من كتب قبلى ..

طالع مواضيع زراعية متنوعة تهمك فى صفحتى على Facebook
    http://www.facebook.com/pages/النافذ...966357?sk=wall

المهنة
    طالب

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد عبد السلام مشاهدة المشاركة
    الابن العزيز:
    من الجيد أن تستشير أهل الخبرة لتكوين قرار صحيح ... نعم الزراعة مهنة ممتعة ... و لكن موضوع سوق العمل بعد التخرج يرتبط أساساً بعدد الخريجين والفرص المتاحة ومن الواضح جداً أن الفرص ضئيلة جداً ومن الصعب عليك الحصول على فرصة عمل جيدة ... لكن نصيحتى لك و هى نفس نصيحة الوالد التى نصحنى اياها عندما كنت فى مكانك ... وهى اتخذ دائماً المسار الذى تتفوق وتبدع فيه ...اتخذ المهنة التى تحبها و لديك الامكانيات الطبيعة لشغلها ... فالنجار الشاطر خير من الطبيب الخائب واضحة دىمع احترامنا لكل المهن ... وفى النهاية وفقك الله ولا تنسى صلاة الاستخارة كما وصاك بها من كتب قبلى ..
    مشكور يا بشمهندس

المهنة
    مهندس زراعي

قوي قلبك زراعة بدون تفكير كل المستقبل بالزراعةاسأل مجرب ولا تسأل طبيب

المهنة
    مهندسة زراعية

الاخ الكريم
    ان الاخوة الكرام افادوك بشكل منطقي و جميل و لكن في النهاية القرار يعود لك و اعلم ان نجاح الانسان في اي مهنة او عمل يمارسه نابع بالدرجة الاولى من حبه لهذا العمل و اخلاصه في اتقانه و بالتالي سعيه دوما لمتابعة كل ما هو جديد في عمله و مواكبة التطورات فيه و الشهادة وحدها لا تكفي لكي تحقق ما تتمناه بل ان العمل الميداني و الخبرة العملية اضافة الى العلمية كفيلة بتحقيق النجاح
    و لو عاد الزمن للوراء مرة اخرى معي فلن ادخل الا زراعة ....................... و لا تنسى صلاة الاستخارة
    اتمنى لك مستقبلا زاهرا و مليئا بالتقدم و النجاح

اللهم اغفر لي و لوالدي و ارحمهما كما ربياني صغيرا

المهنة
    طالبة في كلية الزراعة جامعة المنصورة

ان كنت كده قبل ماادخل زراعة وماكنتش بحبها بس لما درست المواد وفهمتها حسيت لو رجع بيا الزمن تاني كنت هختار كلية الزراعة والاهم من ده كله انك تجيب مجموع زراعة لا لا طبعا بضحك لان زراعة بتاخذ من 60% والمفروض تكون من كليات القمة لكن في الاخر ربنا يوفقك.

المهنة
    مقاول بناء ومواد انشائية

أزييك يابني
    انت ليه حايردالزراعة نفط دائم عندنا في البلد أنت بس أول وحتكري عليك الزراعة زي الفل أو أألك تاخذ وردة تحوي على اوراق وبتقطف ورئة ورئة وأتؤل كلية الزراعة لئة وأنت ماشي حتعرف مصيرك فين بس زي مألتلك حت حصل زراعة أو طب أو هندسة أذا حصلت الزراعة حضر بدلة عمل كيدةمع كزمة كيدة حتى تأدر أتروح للحقل
    المهندس الزراعي دايم في المراعي سلمان عودة نايف
    خريج1988

المهنة
    مخندس زراعى

لسلام عليكم
    بصراحه لو رجع الزمن تانى وخيرونى ادخل كليه ايه ما هختار الا كليه الهندسه
    لانها امنيتى الوحيده وعلى فكره انا افهم فى المعمار اكتر ما افهم فى الزراعه
    وبحس روح غريب وسط الزراعيين
    اسف لو زعلت حد من بس هيه دى الحقيقه
    سلام الله

المهنة
    مهندس زراعي

اخي الكريم سؤال جدا جميل وقد مر بي خلال فترة تخرجي من الثانوية العامة

كنت في حينها ارغب ان اقدم الى كلية العلوم قسم الفيزياء لاني احب هذا القسم

ولكن معدلي لم يؤهلني في تلك السنة وكان نصيبي ان ادخل كلية الزراعة في منتصف التسعينات

فأجلت سنة كاملة كي احصل على كلية العلوم وبالحقيقة استطعت ان اجد مكان في تلك الكلية

لكن نصحت نفسي ان ارضى بقسمتي في كلية الزراعة فدرست فيها وحاولت ان اتعلم منها كل شيء

لن وكما يعلم الاخوان كثيرة الاقسام فخترت قسم يستطيع ان يدرس اكثرها صحيح ليس تخصص

لكن ثقافة عامة على الاقل فالمهم اني كنت كثير السؤال رغم اكثرها لم اجد لها اجابة

اضافة الى وضع البلد وما كان يمر به

وبعد التخرج لم امارس مهنتي كزراعي وبقيت حوالي 5 سنوات ليس مقتنع ان أمارس عملي مما اثر سلبا على المعلومات التي كنت امتلكها

وقبل 4 سنوات حصلت وظيفة كمسؤول مشتل اديره وبعد ممارست عملي العملي ارتبطت بعلاقة مع هذا الاختصاص وبالنبات والاشجار وغيرها

فوجدت نفسي لو خيروني الان على افضل كلية لا اختار غير الزراعة وان كانت فيها بذل جهد وكثيرة التعب كوني لا اجلس على كرسي كأداري

لكن الحقيقة كل انسان لديه طموح وما يحب ان يكون لكن بالتالي هو صاحب القرار واليراجع نفسه هل يستطيع يقدم شيء في عمله

وهل بلده يرغب هذا الاختصاص فكل بلد فيه الخصوصية واعتقد بلدي يحتاجنا كوننا متأخرين في هذا الجانب هذا ما لدي

ودعائي لك بالتوفيق والنجاح

المهنة
    طالب علم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    الاخ العزيز:
    انصحك بنصيحة شخصية انا الان اقول لون احدا نصحنى بها لتغير حالى
    وهى:
    ايا كانت دراستك فيجب عليك ان تتعلم العلم لتبتكر وتنتج الجديد
    وضع دائما اما نصب عينيك سؤال (لماذا) وحاول دائما السؤال عن كل شئ
    واهتم بما هو جديد ولا تعتمد على الكتب وحدها فقد توفرت لديك-والحمد لله-الكتب
    المفتوحة من الانترنت وتذكر دائما ان ماجاء بعد عناء ومشقة لاتذهب هباءا
    ولو رجعت للوراء قليلا لدخلت كلية الزراعة واستخدمت هذه النصائح
    فقد جربت العمل فى الزراعة ولكن وجدت انه لا يوجد مكان لذوى المعلومات القديمة والمتكاسلين
    ولا تنسى كما ذكرك اخواننا بصلاة الاسنخارة قبل كل شئ وفقك الله

الصورة الرمزية rosa damascena
     غير متصل  عضو في إدارة المنتدى (سابقا)
    المهنة
    مهندسة زراعية

قرأت معظم ردود الأخوة هنا و استنتجت ان معدل القبول لكلية الزراعة لديهم منخفض مقارنة مع باقي الكليات

احب أن أذكر اخي الكريم فقط بمعدل القبول لكلية الزراعة بالجمهورية العربية السورية

عام 2004 .....وصل معدل القبول لكلية الزراعة بحمص 215 علامة من أصل 240 (( العلامة الكاملة في الفرع العلمي )) أي كنسبة مئوية 86.4 %

من هنا معظم من دخل الكلية معدل قبولهم يتراوح بين 86 و 90 %

و لا أعلم لما معدلات القبول لديكم منخفضة حتى تكونوا مجبرين على اختيار الزراعة كونها الخيار الوحيد امامكم

اتحدث طبعا عن الكليات الحكومية و التعليم الرسمي

فهل ممكن ان نعرف لما معدلاتكم منخفضة للقبول و بالتالي خياراتكم أقل

1- هل السبب العدد الكبير للكليات لديكم

2- إحجام الطلاب عن الدخول لدراسة الفرع ( الزراعة )

3- عدم اهتمام الدولة بتوفير فرص عمل للخريجين من كليات الزراعة

4- ضألة فرص العمل الخاص بمجال الزراعة لدى المتخرجين

5- إزدياد الحاجة للفروع الأخرى اكثر من الزراعة

6- ام ان الكل يرغب ان يكون طبيبا او صيدلانيا او مهندسا نوويا ً او عالما ذريا ً .............مابه الفلاح المثقف ( المهندس الزراعي )؟

أخبرني يا رعاك الله

أرجو ان يشارك الجميع و كل حسب دولته لنتعرف على المشكلات و ننتبه لها على الأقل

المهنة
    مترجمة

سلام لكل المشاركين وتحية طيبة، انا رأي لما الواحد بيحول يختار مجال الدراسه ( وانا اعمل كمستشارة في هذا المجال) يجب ان يفكر بحاجة سوق العمل وبامكانياته طبعا اولا يجب ان يعمل دراسة بسيطة لما حوله من جرائد وبالاخص جرايد الدعايات لوظائف ويربط بينها وبين قدراته ويراقي بعد التخرج من الثانويه اتجاهات الخريجين صحابه لوين رح يروحو ويروح هو العكس اكيد لان عادة التكدس في كلية عن الاخرى معناه بطاله في المستقبل هذا رأي مبسط عن كيفية اختيار الدراسه

المهنة
    طالب

الف شكر لك الناس الي تفاعلت مع الموضوع

لكن المشكله الي انا شايفها لخريجي الزراعه مش الوظائف انا شايف ان في وظائف للمجتهدين مش الي طالعين من الكلية ميعرفوش اي حاجه

لكن المشكله الي تقريباً هتخليني مش هدخل زراعه ( لسه بفكر) ان مرتبات المهندسين الزراعيين قليله جداً لو قورنت بالمشقه والغربه لان دائما المزارع بتكون خارج المدن ومعظم المزارع بتشترط اقامة المهندس داخل المزرعه وده صعب

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة